Aki a múltat nem becsüli, a jövőt nem érdemli
A Budapesti Közlekedési Központ – egy hónap késéssel – forgalomba állíttatta a VT-Transman Kft-vel azokat a használt Volvo buszokat, melyet egyesületünk észrevételei ellenére Budapesttől idegen, egyszínű, rikító világoskék fényezéssel láttak el.
A VEKE tiltakozik a BKK eljárása ellen, és követeli, hogy az önkényes átszínezgetési őrületet állítsák le. Budapest városképének helyreállításáért pedig a döntésért egy személyben felelős BKK vezérigazgatónak kell helyt állnia, a saját fizetése terhére.
A BKK indoklása számos sebből vérzik, gyakorlatilag védhetetlen, mondjuk ki, színtiszta mellébeszélés. Nézzük meg például részletesen azt a montázst, amellyel a BKK a „tarka”, „kaotikus” buszparkot ábrázolta. Ezzel kívánták alátámasztani az „egységesítés” szükségességét, a montázs azonban súlyosan manipulatív, azaz hazudik. (a számozást mi tettük rá a képre)
1. és 4. Ezek a csuklós Van Hool autóbuszok pénzhiány miatt nem kaptak még fényezést, ezért vannak ugyanabban a színben, ahogyan Brüsszelben is jártak. Ha kaptak volna, az érvényes flottaszínt kapták volna. A manipuláció itt a legszembetűnőbb, mivel kettőt is betettek közülük a montázsba.
2. Az Ikarus 280-as „Gyros”-ok fogyóban vannak, a javítások alkalmával ráadásul a piros színű elemek kezdenek eltűnni és marad az egységes flottaszín.
3. Az ún. „Ezüstnyíl” kocsikból kevés van, de az egy jó kezdeményezés volt, ráadásul a hivatalos flottaszíntől valójában nem is térnek el.
5. Az Ikarus 412-esek színátmenetes fényezése, amely egy másik kísérlet volt a hagyományokon belüli modernizálásra, szintén megfelel a színtervnek. Régóta problémája a BKV-nak a színátmenet, mert a sérüléseket állítólag nem képesek megfelelő minőségben javítani. Ma már az ilyesmit fóliával könnyű megoldani, ezért a színátmenet alkalmazása egyáltalán nem elvetendő. Az eddig felújított 12 db Ik 412-es viszont megkapta a hivatalos flottaszínt.
Valójában tehát a képek egyike sem támasztja alá a BKK közleményében írottakat. A folyamat éppen hogy az egységesítés felé halad, a BKV buszparkjának közel 90%-a már az egységes színterv szerinti. Ebbe az egységesítésbe rondít bele a BKK egy olyan megoldással, amelyre korábban semmilyen példa nem volt, és teszi ezt minden vélemény félresöprésével. Különösen visszatetsző ez azután, hogy éppen a BKK ígérte be a színtervekről szóló szavazást a Facebook oldalán. A VEKE információ szerint a kérdésről sem a BKV, sem a BKK Igazgatósága nem tárgyalt, és a Főváros egyetlen hivatalos testülete elé sem került.
A jelenleg folyó buszfelújítások mindegyike az egységes, hivatalos színterv alapján folyik. Hagyományos festést kaptak a szóló Van Hool buszok, egyes Mercedes Citarok és a felújítás alatt levő Ikarus 412-esek is. Ez utóbbiak közül hat darab található jelenleg Székesfehérvárott, az Ikarus műhelyében. Ebből öt a hivatalos flottaszínt kapja, értesüléseink szerint azonban a BKK vezérigazgatója kierőszakolta, hogy a hatodik az általa favorizált színnel legyen lefestve. Ez lenne az egységesség?
A BKK azt gondolja, hogy az egységesítés 4-5 év alatt végbemegy, ez azonban lehetetlen. A BKV a Volvo buszok beszerzése, azaz nyolc év óta következetesen a hivatalos színtervet alkalmazta, ám pénzhiány miatt mégsem tudta elérni a teljes egységességet. A BKK állításával szemben a jelenlegi rendszer az egységes, a hivatalos színtervek alkalmazását csak be kellene tartani.
A VEKE szilárd álláspontja, hogy a Budapesten közlekedő közösségi közlekedési járművek a városkép szerves részét képezik, megváltoztatásuk csak közmegegyezéssel lehetséges. A VEKE soha nem állt ellen a modernizációnak, de ragaszkodik egy olyan ötletpályázathoz, ahol az 1930-as évek eleje óta létező tradíció, amely Budapest egyik jellegzetessége, megőrzésre kerül. A végső döntést pedig a Fővárosi Közgyűlésnek kell meghoznia. Egy ilyen döntés ugyanis nem holmi vezérigazgatók játéka, hanem a választott képviselők hatásköre, akik elé szakemberek által gondosan kimunkált javaslatot szabadna csak letenni, melyet széles körűen egyeztettek, sőt a lakosságot is megkérdezték.
A VEKE tiltakozik a BKK eljárása ellen, és követeli, hogy az önkényes átszínezgetési őrületet állítsák le. Budapest városképének helyreállításáért pedig a döntésért egy személyben felelős BKK vezérigazgatónak kell helyt állnia, a saját fizetése terhére.
Történeti háttér:
Budapesten a BSzKRt 1929-es megalakulásakor határozták el az egységes színtervek bevezetését. 1932-re fejeződött be az egységesítés az autóbuszoknál a sötétkék/ezüst, a villamosoknál a sárga/fehér/barna színkombinációk alkalmazásával. Azóta Budapest kisebb-nagyobb kiegészítésekkel ezt a színtervet követi, az autóbuszok esetében 2004, a Volvo autóbuszok megvásárlása óta ráadásul írásban rögzített színterv szerint.
A Combino villamosok vásárlásakor az akkori BKV vezetés önkényesen kék/zöld fényezést szeretett volna. Egyesületünk akkor is fellépett ez ellen és többek között a BKK mostani vezérigazgatójának segítségével is sikerült elérni, hogy a színtervről legyen szavazás, és azon a tradícionális színek is megjelenhessenek. Ezek után már nem volt meglepő, hogy a 2003 őszi szavazáson kimagasló többséggel a hagyományoshoz legközelebb eső variáció győzött.
A VEKE megdöbbenését fejezi ki, hogy a BKK ennyire semmibe veszi a tradíciókat, vezetője pedig ennyire a saját múltját. Nem sok jót ígér a jövőre nézve, hogy az asztal túloldalára kerülve az üléspont ilyen gyorsan megváltoztatta az álláspontot.