VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

A VEKE elkészítette saját javaslatát a 4-es metró átadása utáni felszíni hálózatra. Várjuk az észrevételeket hozzá (Frissítve!)

2014. január 18. szombat
Szerző:
A VEKE javaslata a 4-es metró átadása utáni felszíni hálózatra

A VEKE javaslata a 4-es metró átadása utáni felszíni hálózatra

 

A 4-es metró átadása utáni felszíni hálózat átszervezésére a közelmúltban tett javaslatot a Budapesti Közlekedési Központ. A tervezetet egyesületünk is áttekintette, az észrevételeit, alternatív javaslatait eljuttatta az illetékeseknek. Várjuk az Önök észrevételeit is!

A VEKE komoly tapasztalatokkal rendelkezik a hálózattervezés területén, nevünkhöz fűződik többek között Budapest éjszakai hálózatának kialakítása, a 7-es buszcsalád 2005-ös átalakítása, illetve számos kerület közösségi közlekedési járatainak átszervezése is. A 4-es metró elindulása utáni hálózat kialakításához nem volt lehetőségünk előzetesen javaslatokat tenni, ezért a BKK által 2014. január 6-án közzétett, társadalmi egyeztetésre bocsátott javaslatokat véleményeztük. Bár a véleményeket január 31-ig várják, azt látnunk kell, hogy egy tervezett március 31-i metróátadás és április elsejei új felszíni hálózat indítás esetén roppant kevés idő marad az érdemi egyeztetésre, hiszen a járművezetők szolgálati beosztását jóval a bevezetés időpontja előtt véglegesíteni kell. Reméljük azonban, hogy az ügy súlyára való tekintettel javaslataink az idő szűkössége ellenére is befogadásra találnak. A BKK által nyilvánosságra hozott hálózattervben ugyanis problémás pontokat azonosítottunk, és egyesületünkhöz is számos észrevétel futott be, melyeket igyekeztünk a rövid idő alatt feldolgozni, és megoldást találni rájuk.

A hálózattervezés legnagyobb nehézségét maga a “féloldalas” 4-es metró jelenti. Míg a 7-es buszcsalád nagyjából kiegyenlített forgalmat bonyolított a dél-budai és a zuglói-újpalotai részen, a járatok összekötésével egy viszonylag stabil, szimmetrikus rendszert lehetett létrehozni. A metró belépése felborítja ezt a szimmetriát, mert Dél-Budán bizonyos forgalmakat átvesz a felszíni hálózattól, ám Pesten alig. A 7-es buszcsalád mértékadó keresztmetszete a Rákóczi úton van, ahol a 4-es metró nincs jelen. Az Újpalota és Zugló felől érkezőket tehát változatlan kapacitással el kell hozni idáig, ám a buszok továbbvezetésére Budára nincs igazán jó megoldás. Láthatólag a BKK-t is kihívások elé állította e nehezen megoldható feladat, amit véleményünk szerint kicsit túlkombináltak. Túl sok, túl hosszú, egymással hangolhatatlan járatot hoztak létre, keverték a szóló elsőajtózó, és a csuklós nem elsőajtózó járatokat, ami véleményünk szerint kezelhetetlen helyzetet eredményezhet. Forgalmi zavar esetén nincs az a forgalomirányító rendszer, nincs az a diszpécser aki ezt képes lenne megmenteni az esetleges összeborulástól.

Sajnos a metró okozta aszimmetria miatt kényszerűségből maradnak végállomásozó járatok a belvárosban, elsősorban a hegyvidék felől érkező szóló buszok, de egy újpalotai gyorsbusz is. Ezek a végállomások azonban gyakorlatilag időkiegyenlítő pontokként működnek csak, a műszaki pihenők kiadására a külső végállomásokon lesz lehetőség, a belvárosban nem lesz busztárolás. A buszhelyzet a belvárosban csak a felelőtlen módon megszüntetett villamoshálózat visszaépítésével oldódhat meg.

Javaslatainkat eljuttattuk a BKK képviselőinek is, akik ígéretet tettek arra, hogy tárgyalóasztalhoz ülnek velünk, és egyeztetési lehetőséget biztosítanak az észrevételeinkről. Addig is várjuk az észrevételeket a mi tervezetünkhöz a veke@veke.hu címen, mert tudjuk, hogy tökéleteset mi sem tudunk alkotni, különösen ilyen rövid idő alatt. A mi javaslatunkat is lehet jobbítani, így ha olyan észrevételek érkeznek hozzánk, melyek jobb megoldást nyújtanak az utasoknak, és meg is valósíthatók, azt örömmel vesszük, beépítjük és képviseljük.

Javaslatunk szöveges és térképes összefoglalója letölthető innen:

  1. VEKE M4 felszíni javaslat (PDF, 760 KB)
  2. VEKE M4 térkép (PDF, 2,75 MB)
  3. VEKE M4 térkép Rákóczi úti járatok (PDF, 2,89 MB)

Feldolgoztuk a 4-es metrós javaslatunkra érkezett észrevételeket

A 4-es metró átadása utáni felszíni hálózatra tett javaslatunkra számos, az előzetes várakozásainkat felülmúló számban kaptunk észrevételeket. A beérkező javaslatokat ezúton is köszönjük mindenkinek!

Sajnos a beérkező levelek nagy száma, és korlátozott erőforrásaink miatt nem tudunk minden egyes észrevételre egyenként válaszolni; de készítettünk egy összesítést, mely tartalmazza a levélírók főbb javaslatait, valamint egyesületünk álláspontját az adott javaslattal kapcsolatosan. Az összefoglaló letölthető a lenti linkről. Ugyan az idő rövidsége miatt az általunk is támogatott ötleteket nem dolgoztuk bele a saját javaslatunkba; ám a hasznos észrevételeket mindenképp megemlítjük a BKK-val tartandó egyeztetésünkön, s bízunk benne, hogy kedvező fogadtatásra találnak. Köszönjük mindenkinek a segítséget, aki észrevételével munkánkat támogatta!

  1. Válaszaink a beérkezett észrevételekre (PDF, 422KB)
Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.