VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Üzembiztos 4-es metrót, hatékony felszíni hálózatot!

2014. február 20. csütörtök
Szerző:

A VEKE kénytelen osztani a 4-es metró nem megfelelő üzembiztonságával kapcsolatos aggodalmakat, erre alapot ad a 2-es metrón előforduló üzemzavarok nagy száma is. A bejelentett intézkedést, a felszíni hálózat kapacitásainak változatlanul hagyását így érthetőnek tartjuk, bár jobb lenne, ha nem kellene rá sort keríteni. Nincs az a kampányesemény, amely miatt megérné, hogy nem megfelelő üzembiztonságú metrót vegyen át a főváros.

Már most bizonyos, hogy az átadás utáni felszíni hálózathoz később hozzá kell majd nyúlni, mely az utazóközönség számára kellemetlenséggel járhat. A többletteljesítménynek is valahol meg kell fizetni az árát. A méregdrágán megépített, és jelentős üzemeltetési többletköltséget magával hozó metróvonal mellett pazarlásnak tartjuk a felszíni hálózatot a jelenlegi járműszámmal üzemeltetni. A pazarlás ára pedig jövőbeni fejlesztések elmaradása, későbbi ár-, vagy adóemelés is lehet. Egy átgondolt felszíni hálózat már biztonsággal alakítható a metróhoz, és nincs szükség hónapokon keresztül duplán finanszírozni a felszíni és felszín alatti közlekedés teljes kapacitását csak azért, hogy legyen vészforgatókönyv a metró esetleges üzemzavara esetére. A legjobb megoldás a metró átadásának elhalasztása mindaddig, amíg az üzembiztonság eléri az elfogadható szintet. Addig pedig van idő a hálózattervezés előkészítetlensége miatti csúszást behozni.

A felszíni hálózat tekintetében ugyan a főpolgármester úr bejelentése kevés konkrétumot tartalmazott, ám a már bejelentett intézkedések közül támogatjuk a Rákóczi úti és újpalotai járatok újragondolását. Mint korábban már jeleztük, a BKK által társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet gyenge pontjának tartjuk, hogy az újpalotai lakótelep ellátását több, átmérős gyorsjárattal biztosítaná, magában hordozva így a zavarérzékenység kockázatát, az egyenletes követés és kiszámíthatóság hiányát. Bízunk benne, hogy az újratervezésre kerülő javaslatban figyelembe veszik a mi észrevételeinket is, és kiszámíthatóbb, utasbarátabb rendszer kerül majd bevezetésre. Az eredeti tervekhez képest kétszer sűrűbb 7-es autóbusz jó lehetőséget ad arra, hogy a budai oldalon több felé ágaztassuk a vonalat, így a VEKE elképzeléseinek megfelelően a lágymányosi egyetemváros (Infopark) és a Karolnia út, Nagyszőlős utca környéke is közvetlen belvárosi járatot kapjon. Ezen ágak nem jelentenének pazarló felszíni konkurenciát a 4-es metrónak, hanem új területeket kapcsolnának be a közösségi közlekedésbe olyan helyeken, ahol nem elégséges a szolgáltatás.

Üdvözöljük az őrmezői lakótelepet terhelő járatok számának csökkentését, a 87-es autóbuszcsalád útvonalának általunk is javasolt egyszerűsítését. A bejelentett intézkedéseket azonban nem tartjuk elegendőnek. Mind az őrmezőieknek, mind a távolabbról érkezőknek az az érdeke, hogy az őrmezői metróvégállomáshoz érkező autóbuszok a lehető legrövidebb útvonalon, a lakótelep elkerülésével közlekedjenek; Őrmezőt pedig önálló, körforgalmi járat szolgálja ki, melynek járműmérete és követési ideje a helyi igényekhez igazítható. Továbbra is szorgalmazzuk a Sasadi út – Budaörsi út csomópont ideiglenes megnyitását, és jelzőlámpa telepítését, melynek köszönhetően a metróállomástól kifelé közlekedő autóbuszok egyszerűbb útvonalon, az őrmezői lakótelep kisebb mértékű terhelése mellett érnék el a korábbi útvonalukat. Ezen egyszerűsítés különösen az autópályán közlekedő autóbuszok esetében jelenlete látványos menetidő csökkentést, hiszen a jelenlegi tervezetben kényszerűségből kerülőúton, az Egér útnál hajtanának fel a az autópályára.

A 141E autóbusz átszervezése tekintetében nem látjuk a konkrétumokat, de amennyiben a Péterhegyi út helyett az Etele tér felé közlekednének a jövőben, akkor a jelentős kerülő miatt az intézkedést nem támogatjuk. Az Etele téri vonalvezetés esetén elveszne a versenyképessége ezen útiránynak, és vártnál jóval kevesebb utas venné igénybe – a VEKE által is támogatott – új járatot.

Egyesületünk továbbra is várja az észrevételeket a veke@veke.hu címre, különösen a most bejelentett intézkedések kapcsán. Ugyan a végleges hálózatról szóló döntés meghozataláig nagyon kevés idő van hátra, de minden szakmailag indokolható, és felvállalható, segítő jellegű javaslatot igyekszünk eljuttatni a döntéshozók részére. Az eddig beérkezett javaslatokat ezúton is köszönjük, az általunk is támogatott ötleteket ismertettük a BKK képviselőivel tartott megbeszélésünkön. A megbeszélés összefoglalója letölthető az alábbi linkről.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.